W procesie kształcenia ważne jest tworzenie takich warunków,w
których wszyscy uczniowie, również ci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi mają wyrównane szanse edukacyjne. Aby
rozpoznanie możliwości i ograniczeń dziecka było możliwe, konieczne
jest zgromadzenie o nim rzetelnej wiedzy z wykorzystaniem
różnych źródeł informacji i zaleceń zawartych w opinii
(orzeczeniu), informacji od specjalistów np. psychologa, lekarza
czy logopedy oraz informacji przekazywanych od rodziców -
dlatego tak ważna jest współpraca rodziców ze szkołą.
Na początku września na spotkaniu nauczycieli
kl.O - III i kl.IV - VI powołano zespoły diagnozujące w skład,
których weszli nauczyciele wychowawcy, pedagog szolny oraz
wychowawca świetlicy. Zespoły te mają pracować nad każdym dzieckiem
wymagającym wsparcia, dokonać jego wstępnego zdiagnozowania zanim trafi
ono do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, oczywiście tylko w takim
przypadku, gdy wyrażą na to zgodę rodzice. W poszczególnych
klasach zostały opracowane i wdrożone arkusze obserwacji
uczniów, przeprowadzono ankiety i rozmowy indywidualne z
uczniami. Umożliwiło to:
- rozpoznanie środowiska rodzinnego uczniów;
- rozpoznanie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych;
- wyłonienie uczniów sprawiających problemy wychowawcze;
- nawiązanie kontaktu z rodzicami uczniów wymagających pomocy
pedagogicznej;
- rozpoznanie sposobu spędzania czasu wolnego przez uczniów i
ich zainteresowań;
- rozpoznanie udziału uczniów w różnych formach zajęć
pozaszkolnych;
- rozpoznanie relacji panujących między uczniami, sytuacji
konfliktowych.
Ścisła współpraca z wychowawcami klas
oraz działania podejmowane w ramach realizacji programu profilaktyczno-
wychowawczego szkoły mają służyć dobru dziecka.
Pedagog
szkolny
Elżbieta Stanio